Z czego produkuje się wielozadaniowe smary Renolit?

W celu zabezpieczenia ruchomych elementów metalowych przed konsekwencjami tarcia stosuje się różne rodzaje smarów, które tworzą na powierzchni tego typu elementów cienki film ochronny zapewniający lepszy poślizg, redukujący temperaturę i minimalizujący ryzyko korozji. W sprzedaży dostępnych jest wiele smarów specjalistycznych oraz produkty ogólnego przeznaczenia, takie jak wielozadaniowe smary Fuchs Renolit. Z czego powstają takie produkty i do czego się ich używa?

Uniwersalne smary litowe

Bazą wszystkich smarów są oleje mineralne. W zależności od typu smaru procentowa zawartość oleju bazowego może być większa lub nieco mniejsza. Na ogół mieści się ona w granicach 70-75 procent. Dodatkiem do oleju są specjalne zagęszczacze oraz ulepszacze, które nadają smarom pożądane przez użytkowników właściwości. Ulepszaczami są substancje o właściwościach adhezyjnych, antykorozyjnych czy przeciwutleniających, a ich rodzaj i procentowa zawartość w składzie smaru zależy od producenta oraz ostatecznego przeznaczenia produktu. W przypadku smarów wielozadaniowych Fuchs Renolit baza olejowa podlega zmydlaniu przy użyciu wodorotlenku litu lub węglanu litu, co modyfikuje jej właściwości. Takie smary są niezwykle uniwersalne i często określa się je nazwą smarów litowych (baza to mydło litowe). Charakteryzują się dużą odpornością na działanie wody i wysokich temperatur (do 125 stopni Celsjusza).

Sprawdź także:  Skarby Internetu: Ciekawe Strony Internetowe

Do czego używa się smarów litowych?

Ze względu na dużą uniwersalność, zgodnie z nazwą, wielozadaniowe smary litowe serii Fuchs Renolit mogą być wykorzystywane w wielu branżach, w charakterze środków smarujących do pojazdów i maszyn. Takich smarów używa się w prostych przekładniach, różnego rodzaju połączeniach i łożyskach. Po zastosowaniu różnego rodzaju dodatków nadaje się im dodatkowe, pożądane w określonym zastosowaniu właściwości. Po dodaniu molibdenu smar litowy zyskuje większą odporność na ściskanie, dzięki czemu doskonale sprawdza się w układach pracujących pod większym obciążeniem, przy wolnych obrotach. Po dodaniu grafitu staje się mniej podatny na działanie czynników atmosferycznych, a gdy zostanie wzbogacony wapniem, sprawdzi się w systemach centralnego smarowania.

Podstawowym składnikiem uniwersalnych środków smarnych, w tym wielozadaniowych smarów Fuchs Renolit, jest mydło litowe, czyli olej mineralny zmydlony przy wykorzystaniu związków litu. Większość produktów tego typu dla poprawy ich właściwości dodatkowo wzbogacona jest ulepszaczami, a niekiedy modyfikowana pod określone zastosowanie, na przykład do pracy przy dużych obciążeniach.

Sprawdź także:  Dlaczego warto skorzystać z leczenia prywatnego?